Inzicht in je team door modelmatige interventies
Er zijn vele modelmatige manieren om inzicht te krijgen in je team. Denk onder andere aan: Kwadrant model, Teameffectiviteitsmodel, Teamontwikkelmodel en Gedrag- en voorkeursstijlen via DISC teamwiel / Mapstell. In deze blog lichten we de eerste twee modellen toe. En laten we zien hoe je die in de praktijk kunt toepassen. Wil je meer informatie over ALLE modelmatige interventies? Download dan het whitepaper 'Teamcoaching en - ontwikkeling' op deze pagina.
Model 1. Het kwadrantmodel
Een goed werkend team (in literatuur vaak high performance team genoemd) is succesvol als alle vier de onderdelen van het kwadrant op orde zijn. Loopt een team niet goed, dan kan een analyse van het kwadrant helpen om te bepalen waaraan gewerkt moet worden.
Reflectie - Stel jezelf eens de volgende vragen:
• Vergelijk jouw team met de elementen uit het kwadrantenmodel.
• Welke elementen zijn duidelijk aanwezig?
• Welke onderdelen ontbreken op dit moment?
Model 2. Het Teameffectiviteitsmodel
Het teameffectiviteitsmodel laat zien dat werken aan succesvolle teams gelaagd kan plaatsvinden. Hier zijn diverse versies van (denk aan: Lencioni, Fry en Schouten, Baak & Camminga). Alle versies gaan uit van dezelfde basisprincipes. De dialoog ter verbetering van de samenwerking begint bovenaan de piramide.
• Missie: teamleden weten waarom ze een team zijn en welk hoger doel ze bedienen.
• Doelen: teamleden moeten hun doelen begrijpen en onderschrijven.
• Taken/rollen: duidelijkheid in rollen en helderheid over verwachtingen.
• Werkafspraken & procedures: afspraken over samenwerking.
• Onderling vertrouwen: effectief communiceren.
Het Teameffectiviteitsmodel
Als teamcoach of leidinggevende kun je via dit model analyseren op welk niveau een team nu conflicten heeft. De oorzaak van het conflict ligt altijd op een niveau hoger in de piramide. Bijvoorbeeld: vaak worden problemen in de persoonlijke verhoudingen aangevoerd als verklaring voor slechte samenwerking. Het teameffectiviteitsmodel maakt echter duidelijk dat onderlinge relaties meestal pas verslechteren wanneer de onderwerpen hoger in de ‘piramide’ niet of onvoldoende zijn uitgewerkt. De negatieve gevoelens en frustraties die medewerkers ten opzichte van elkaar kunnen hebben zijn natuurlijk wel echt, maar ze zijn in de meeste gevallen de symptomen van onduidelijke doelen, verwachtingen en verdeling van taken/rollen.
Meer weten over dit onderwerp? Bel ons!
Nathalie van Vemde
Principal Adviseur | Trainer en teamcoach
- nathalie.van.vemde@qconsultzorg.nl
- 06-27 86 35 71