Gedoe in een team; hoe pak je dit aan?


Iedereen kent wel binnen zijn/haar organisatie zo’n team met gedoe. Je weet dat daar in anderhalf jaar tijd al vijf teamleiders zijn gekomen en ook weer zijn vertrokken. Er zijn veel (langdurige) ziekmeldingen en nieuwe medewerkers vertellen dat het lastig is om hun plekje te vinden in het team. Het team met gedoe zit ‘vast’. En het team, de leidinggevende en ook de organisatie lijken het team niet ‘los’ te krijgen. Of weer in een goede flow qua samenwerking. En eerlijk, soms lijkt de organisatie haar handen ook wat af te houden van dit team. Of heeft het ook nut voor de organisatie als dit team niet verandert? Binnen Q-Consult Zorg gebruiken we de metafoor van een team die onder een glazen stolp staat. Je ziet allemaal individuele medewerkers staan die geen werkplezier uitstralen. En een glazen stolp staat over dit team heen. In deze blog geven we je adviezen over hoe het gedoe in deze teams aan te pakken.

q-zorg-cultuurfoto-sio99-1018
stolp-van-gedoe

Stap 1: De stolp van het gedoe verwijderen

De eerste stap is om de stolp eraf te halen door een leidinggevende of teamcoach. Nu de glazen stolp eraf is, wordt zichtbaar wat individuele collega’s of groepjes van collega’s zeggen. Deze informatie is nu in de ‘bovenstroom’ terecht gekomen. De bovenstroom gaat over alles wat je kunt zien en horen in een team. Zoals de taken die ze doen, de vergaderingen die ze hebben en hoe ze met elkaar praten.


De kunst is nu als leidinggevende of coach te gaan observeren, luisteren en nogmaals te luisteren. Wat wordt er gezegd? Wat wordt er niet gezegd? Welke woorden gebruiken collega’s? Naar wie wordt er gekeken? En naar wie niet? Hierbij gaat het niet alleen om de bovenstroom maar ook juist om wat er onder ligt en wat moeilijker te zien is, de onderstroom. Dit zijn dingen zoals gevoelens, emoties, meningen en relaties tussen teamleden. Het gaat om de verborgen dynamieken die van invloed zijn op het functioneren van een team en daarom erg belangrijk zijn om inzicht in te krijgen.

TIP!

Vanuit systemisch werken is een mooie tip – nu de stolp eraf is – om het team te bekijken als een crime scene. Als nieuwe leidinggevende of teamcoach kun je de situatie de eerste dagen/weken namelijk nog fris bekijken zonder dat jij in de patronen van dit team meegenomen bent/ zit. Schrijf alles op wat je ziet, niet ziet, hoort en niet hoort. Waar maken mensen zich druk om? Wat lijkt ogenschijnlijk makkelijk te gaan?

Modelmatige interventies

Er zijn vele modelmatige manieren om inzicht te krijgen in je team. Denk onder andere aan:


• Kwadrant model

• Teameffectiviteitsmodel

• Teamontwikkelmodel

• Gedrag- en voorkeursstijlen via DISC teamwiel / Mapstell


In de volgende blog lichten we enkele modellen toe. En laten we zien hoe je die in de praktijk kunt toepassen. 

josette-definitief-1


sturen-op-bedrijfsvoering

"Ik ben supertrots op alle collega’s die zich hebben opengesteld. En iedereen merkt het verschil met hoe het was. Er is veel meer veiligheid in het team; collega’s praten met in plaats van over elkaar."

Leo van Zoelen, Hoofd Zorg, Penitentiaire Inrichtingen Lelystad


Meer weten over dit onderwerp? Bel ons!

Nathalie van Vemde

Principal Adviseur | Trainer en teamcoach


  1. nathalie.van.vemde@qconsultzorg.nl
  2. 06-27 86 35 71


q-zorg-nathalie-def-blauw

Evi Vermeer

Senior Adviseur | Trainer en teamcoach


  1. evi.vermeer@qconsultzorg.nl
  2. 06-14 88 66 40


q-zorg-evi-def-blauw
Cookie-instellingen
Selecteer de gewenste cookie-instellingen: