Quickscan Kwaliteitsmanagementsysteem

Voor inzicht in waar jouw organisatie staat. En houvast om de volgende stap te bepalen op het gebied van kwaliteit en veiligheid.


Wil je kwaliteit en veiligheid naar een hoger niveau tillen in de organisatie, maar ben je nog zoekende welke stappen hiervoor nodig zijn? Met behulp van onze Quickscan krijg je in korte tijd een objectief beeld van waar jouw organisatie staat op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Daarbij krijg je concrete adviezen om de stap vooruit te zetten. Hoe ziet de Quickscan er precies uit? En uit welke onderdelen bestaat deze scan? Dat lees je hieronder! 

cultuurfoto-petra-marjo

Training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteit van de zorg

Incompany

Hoe ziet de Quickscan er precies uit?

Om een overzicht van en inzicht te krijgen in het kwaliteitsmanagementsysteem, helpen wij zorgorganisaties bij het uitvoeren van een Quickscan. Zo vergaren wij in korte tijd de juiste informatie om inzichtelijk te krijgen hoe het er in de huidige situatie voorstaat. Met onze kennis van kwaliteitssystemen in zorgorganisaties vormen we samen met jouw organisatie een beeld van de gewenste situatie. Hoe het gat hiertussen te dichten is, reiken wij aan het einde in concrete aanbevelingen aan in een rapport. 

 

De Quickscan doorlopen we in verschillende stappen, waarbij wij alle lagen van de organisatie betrekken. Afhankelijk van de precieze vraag is er ruimte om de aanpak aan te passen, zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij de behoefte van jouw organisatie. 




1. Kick-off

Tijdens een kick-off met de opdrachtgever stellen we de volgende onderdelen van de Quickscan vast:


  • Scope en doel(en): aan de hand van een analysekader bepalen wij de scope voor de Quickscan en stellen we samen een plan van aanpak en tijdlijn vast. 
  • Opstellen van een multidisciplinaire stuurgroep, die op meerdere momenten betrokken wordt gedurende de Quickscan. 
  • Vaststellen van de deelnemers aan de groepsinterviews en werksessie. (Denk hierbij bijvoorbeeld aan: zorgprofessionals, teamleiders, cliënten/patiënten, management en supportafdeling (indien aanwezig)). 


2. Afnemen van interviews

In deze fase zijn wij fysiek aanwezig bij de organisatie om met multidisciplinaire groepen in gesprek te gaan over de kwaliteit van zorg binnen de organisatie. Hierbij ligt de focus op de pijlers van het analysekader, zoals afgestemd in de kick-off. Doordat wij medewerkers spreken uit verschillende lagen van de organisatie, krijgen wij een goed beeld van belangrijke thema's op het gebied van kwaliteit van zorg.


3. Audit (Optioneel)

We kijken mee in de geleverde zorg om een beeld te krijgen van de cultuur en werkprocessen. Daarbij gaan we ook in op de keuzes die gemaakt zijn en welke overwegingen daarbij een rol hebben gespeeld. Hierbij kunnen auditthema's vanuit de organisatie worden opgedragen, waarbij aansluiting kan worden gevonden op het auditprogramma.


4. Werksessie

Tijdens de werksessie nodigen we een grote groep medewerkers uit om in gesprek te gaan over onze bevindingen en samen naar de toekomst te kijken. Hierbij geven we gezamenlijk prioritering aan de grootste aandachtspunten op het gebied van kwaliteit van zorg. De werksessie is interactief en heeft de volgende doeleinden: 


  • Betrokkenheid creëren op het gebied van kwaliteit van zorg door de verschillende lagen van de organisatie heen  
  • Ophalen van relevante informatie op het gebied van kwaliteit van zorg 
  • Gezamenlijk prioriteren van stappen om de kwaliteit van zorg te verbeteren


5. Adviesrapport en vervolgstappen

De uitkomsten van de voorgaande 3 stappen worden geanalyseerd en uitgewerkt tot concrete aanbevelingen. Het (concept)advies bespreken we met de stuurgroep, waarbij we eventuele aanscherpingen uitvoeren.

Hiernaast gaan we in gesprek over de aandachtspunten en bespreken we gezamenlijk hoe deze effectief aan te vliegen.


6. Eindsessie

In de eindsessie presenteren wij ons advies en de vervolgstappen. Het adviesrapport en de concrete veranderingen kunnen vervolgens gedeeld worden met de rest van de organisatie.

We lichten de Quickscan graag in een vrijblijvend (online) gesprek aan je toe. Heb je interesse? Neem dan contact met ons op!

Meer weten over dit onderwerp? Bel ons!

q-zorg-femke-def
q-zorg-chantal-def