Benieuwd hoe het pad er naar datagedreven werken eruit ziet?
De wens om meer datagedreven te werken is niet uniek voor de zorg. In tegenstelling tot de meeste bedrijven is de beschikbare data in de zorg complexer en gevoeliger. Welke fasen doorloop je als organisatie in de ontwikkeling naar datagedreven werken? Dat beschrijven onze data adviseurs Nina Koper en Joost Huizenga in deze blog. Lees snel verder!
Fase 1: Losse data-initiatieven
In de eerste fase ontstaan er versnipperd data-initiatieven. Dit houdt in dat er meestal dataprojecten worden geïnitieerd vanuit enthousiaste early adopters binnen een organisatie. Er is nog zeer beperkt kennis aanwezig van data en hoe je het werken met data organiseert. Deze fase zijn alle deelnemende ziekenhuizen ruimschoots gepasseerd.
Fase 2: Ad hoc Business Intelligence
Kenmerkend voor deze fase is dat de organisatie eigen BI-medewerkers heeft. De werkzaamheden bestaan vooral uit het beantwoorden van ad hoc vragen en het aanleveren van data aan externe partijen. De informatie is primair financieel- of productiegericht en wordt gebruikt om grip te krijgen op de organisatieprocessen. De data is nog niet gestructureerd samengebracht in een eigen datawarehouse.
Fase 3: Informatiegestuurde organisatie
In deze fase is meestal een BI-teamleider aangesteld die samen met de BI-medewerkers op een gestructureerde wijze een datawarehouse en rapportageomgeving bouwt en/of beheert. Voor belangrijke thema’s of KPI’s worden standaard datamodellen en dashboards gecreëerd. Veelal gaat het om datamodellen voor de thema’s productie, financiën, personeelsinzet en verzuim, agenda, opnames en operaties. Deze informatieproducten worden gebruikt als stuurinformatie, waarmee organisatieprocessen gestructureerd worden verbeterd.
Fase 4: Informatiemanagement
In de fase van informatiemanagement worden BI-producten breder gebruikt om ook zorgprocessen te optimaliseren. Medewerkers worden datavaardiger en gebruikers hebben een groeiende rol in de creatie en het beheer van informatieproducten. Dit vraagt om een strakke inrichting van de governance en het bewaken van de samenhang. Doordat expertgebruikers de meeste vragen met behulp van standaardproducten kunnen beantwoorden is er ruimte voor nieuwe technische mogelijkheden, zoals realtime toepassingen en data science. De groei van het BI-team naar een Business Intelligence Competence Centre (BICC) borgt kennisuitwisseling en faciliteert intensieve samenwerking in een multidisciplinair team.
Fase 5: Datagedreven organisatie
In de datagedreven organisatie functioneert het ziekenhuis als een zelfsturende datacommunity. Beslissen en evalueren met behulp van data is de standaard. Iedereen kan initiatieven vinden, gebruiken en delen waardoor een soort App Store ontstaat. De informatieproducten worden gebruikt om continue te verbeteren om kwaliteit van zorg, effectiviteit en werkplezier te verhogen. Het BICC groeit door naar een Analytics Community of Excellence (ACE). De afdeling faciliteert het decentraal ontwikkelen van dataservices en valideert deze. Daarnaast ontwikkelt en beheert de afdeling een kernset van dataservices die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering, zoals de basis datamodellen.
De thema’s van BI-ontwikkeling
De rode draad die door de verschillende fasen van het groeimodel heen loopt, is dat er ontwikkeling plaatsvindt op verschillende thema’s. In de veelheid aan vraagstukken waar je mee te maken krijgt geeft het houvast om de stappen die je moet zetten te structureren aan de hand van de volgende (sub)thema’s:
Organisatie
- Visie & strategie
- Klantgroepen
- Verhouding tussen BI en gebruikers
- Datavaardigheid
Governance & Processen
- Prioritering
- Ontwikkelen & releasen
- Implementeren & leren
- Data governance/ -management
- Informatiebeveiliging & ethiek
Team
- Samenstelling
- Kennis & competenties
- Takenpakket
Techniek
- Tooling
- Data-architectuur